Decrease font size Reset font size Increase font size
SJE
Diane Farmer
Associate Professor

phone: (416) 978-1978
email: diane.farmer@utoronto.ca  

Departments:
Social Justice Education

Centre de Recherche en Education Franco-Ontarienne


Research Overview

Diane Farmer est sociologue et spécialiste de l’étude des francophonies minoritaires au Canada. Ses recherches portent sur l’expérience scolaire des jeunes en Ontario, la migration et les nouvelles formes de mobilité en contexte éducatif francophone, l’engagement des jeunes et sur les théories sociologiques de l’enfance. Elle s’intéresse en particulier aux regards que posent les jeunes sur leur cheminement de vie et la construction de liens sociaux dans un monde aujourd’hui mondialisé. Elle privilégie les approches ethnographiques réflexives et les méthodes artistiques et imaginatives.

Diane Farmer is a sociologist in the area of Francophone minority studies, education and, childhood social studies. Most recent research focus on youth experiences in Ontario schools, migration and movements in the context of Francophone minority schools, youth engagement in their everyday life, and on theories in childhood social studies. She is particularly interested in how young people make sense of their everyday life and of world issues affecting them. She favours reflexive ethnographic approaches that combine artistic or imaginative methods.


Academic History

Ph.D. in Sociology, University of Toulouse Le Mirail (Toulouse II), France Department of Sociology, (Minorities and Urban Studies), 1990.
Diplôme d’études approfondies (DEA), Sociology, University of
Toulouse Le Mirail (Toulouse II), France Department of Sociology, (Minorities and Urban Studies), 1985.
M.A. in Sociology, University of Ottawa Department of Sociology, (Ethnicity and Minority Studies), 1984.
Bachelor of Social Sciences, Spec. Sociology, University of Ottawa Department of Sociology, 1982.


Teaching Overview

Dr. Farmer has taught the following courses at OISE:

SJE 2941 Bourdieu: Theory and Practice in Social Sciences
SJE 1951 School and Community
SJE 1951 L’école, la participation parentale et la communauté
SJE 1900 Introduction à la sociologie de l’éducation
SJE 5014 Special topic: Childhood Social Studies, Education and Critical Inquiry
SJE 5026 Special topic: Sociologie de l’enfance
CRE 1001 Séminaire d’études : Éducation, francophonies et diversité

Representative Publications

BOOKS

Farmer, Diane (1996). Artisans de la modernité.  Les centres culturels de l’Ontario français.  Ottawa: University of Ottawa Press, 239 p.

CHAPTERS IN BOOKS

Farmer, Diane (2017). You Even Wrote Down Our Homework! Ethnography and Creative Visual Methods in Doing Research Along With Children and Young People. (pp. 47-69). In Xiaobei Chen, Rebecca Raby and Patrizia Albanese (Eds). The Sociology of Child and Youth Studies in Canada Reader. Toronto: Canadian Scholar Press.

Farmer, Diane (2017) Children and Youth’s Mobile Journeys: Making Sense and Connections within Global Contexts. (pp. 245-269). In Skelton, T. (Editor-in-Chief) Geographies of Children and Young People, Major Reference Work, vol 6. Ní Laoire, C. and White A. (Co-Ed of vol.) Movement, Mobilities and Journeys. New Delhi: Springer.

Farmer, Diane and *Cepin, Jeanette (2015) Creative Visual Methods in Research with Children and Young People. In Skelton, T. (Editor-in-Chief) Geographies of Children and Young People, Major Reference Work, vol. 2. Holt, L. and Evans, R. (Co-Ed of vol.) Methodological Approaches. New Delhi: Springer, 1-31 pages.

Farmer, Diane (2012), Les centres culturels de l’Ontario : plus d’un demi-siècle d’histoire (pp. 103-120) in Lucille Guilbert (Ed.) Les mouvements associatifs dans la francophonie nord-américaine, Québec : Collection de la CEFAN des Presses de l’Université Laval.

Farmer, Diane, Gohard-Radenkovic, Aline and Maria Luisa Setién (2012), Comment l’école construit-elle l’élève immigrant dans les milieux linguistiques peu exposés, historiquement, à la diversité ? (p. 171-196) in C. Belkhodja and M. Vatz-Laaroussi (Eds.) Immigration en dehors des grands centres : enjeux, politiques et pratiques dans cinq états fédéraux, Paris : Éditions L'Harmattan.

ARTICLES IN REFEREED JOURNALS

Connelly, Christine & Diane Farmer (2020). Renouveler sa posture réflexive sur l’équité et l’éducation inclusive : retour sur une initiative de formation auprès du personnel enseignant d’une écle élémentaire de langue française en Ontario. Éducation et francophonie, Vol XLVIII, no 1, printemps 2020, 184-209.

Farmer, Diane & Marie-Paule Lory (2019). Langues et identités plurielles en contexte éducatif canadien francophone : comment une langue s’épanouit-elle au travers des mouvements de société ? Special edition for the 75th anniversary of the Canadian Modern Language Review/ La Revue canadienne des langues vivantes, 75(4), 353-364. doi:10.3138/cmlr.2019-0021

Farmer, Diane and *Naimi, Kevin (2019), Penser l’engagement : une démarche réflexive menée avec de jeunes élèves. (29p). Revue Jeunes et société., 4(1), 23-41. http://rjs.inrs.ca/index.php/rjs/article/view/155/96

Farmer, Diane (2016) Migration et « nouvelles mobilités ». Regard d’élèves et d’enseignants dans une école de lange française en Ontario, Canada. Alterstice. Revue internationale de la Recherche Interculturelle, 6(1), 105-120.

Farmer, Diane, *Cepin, Jeanette et *Breton-Carbonneau, Gabrielle (2015). Students’ Pathways Across Local, National and Supra-National Borders: Representations of a Globalized World in a Francophone Minority School in Ontario, Canada, Journal of Social Sciences Education, 14(3), pp.75-83. 

Farmer, Diane & *Prasad, Gail (2014). Mise en récit de la mobilité chez les élèves plurilingues : des portraits de langues qui engagent les jeunes dans une démarche réflexive. Glottopol. Revue de sociolinguistique en ligne, 24, pp. 80-98.

Farmer, Diane (2012).  Portraits de jeunes migrants dans une école diversifiée au Canada. Revue internationale de l’éducation familiale, No 31, pp. 73-94.

Bélanger, Nathalie and Diane Farmer (2012), L’autonomie de l’enfant dans sa construction de soi : trois études de cas comparées. Revue Éducation et Sociétés, no. 29, pp. 173-191.

Farmer, Diane and Normand Labrie (2008). Immigration et francophonies dans les écoles ontariennes : comment se structurent les rapports entre les institutions, les parents et le monde communautaire ?  La Revue des sciences de l’éducation de l’Université de Montréal, Vol. XXXIV (2), Numéro spécial. F. Kanouté and M. Vatz Laaroussi (Eds.), pp. 377-398.

Bélanger, Nathalie and Diane Farmer (2004). L’exercice du métier d’élève, processus de socialisation et sociologie de l’enfance. McGill Journal of Education/La revue des sciences de l’éducation de McGill. Vol. 39, no 1, pp.45-67.

Farmer, Diane, Chambon, Adrienne and Normand Labrie (2003). Urbanité et immigration au sein des francophonies : étude de la dynamique communautaire franco-torontoise et des rapports d’inclusion et d’exclusion. Francophonies d’Amérique, no 16, pp. 97-106.

 

Research Grants and Contracts

SSHRC Insight Grant, Repenser l’engagement des jeunes. N.Gallant, P.I. Institut national de recherche scientifique (INRS), Québec & Montréal.
Year: 2018-2023
Individual or Group: Individual, Nicole Gallant, P.I, D. Farmer, S. Garneau and M. Goyette, co-P.I.
Grantor: SSHRC Insight Grant
Purpose: Research
Amount: $144,246

Research Professional Development Grant, CREFO. L’équité et l’inclusion en milieu scolaire francophone : un cheminement de développement professionnel dans l’optique d’une pédagogie culturellement appropriée et autres approches inclusives à l’école.
Year: 2015-2018
Individual or Group: Individual, Diane Farmer, PI.
Grantor: Ontario Ministry of Education
Purpose: Teacher Professional Development
Amount: $210,333

SSHRC Standard Grant, Mobilités et transnationalisme : histoires d’enfants et de jeunes dans la redéfinition de l’espace scolaire de langue française de l’Ontario
Year: 2009-2012
Individual or Group: Individual, Diane Farmer, PI.
Grantor: SSHRC Standard Grant
Purpose: Research
Amount: $143,837

Governance and Inclusion in Francophone Institutions and Networks
Year: 2009-2014
Individual or Group: Individual, Linda Cardinal, P.I.
Grantor: SSHRC Community University Research Program (CURA)
Purpose: Research
Amount: Funded for 5 years ($1.4M)

Conference forum (June 6, 2008) Éducation, diversité et enjeux sociaux : journée de réflexion sur les transformations en milieu minoritaire francophone
Year: 2008
Individual or Group: Individual, Diane Farmer, P.I.
Grantor: Ontario Ministry of Education, Éducation
Purpose: Research
Amount: $23,675.


Honours and Awards

Awarded to researchers and professionals in CREFO research centre. Prix du 3-Juillet-1608. Conseil supérieur de la langue française. Gouvernement du Québec. In recognition to the outstanding research contributions on North-American francophonie (20 Septembre 2017).
Dean’s Excellence Pool Award (2009, 2012, 2014, 2017)
Aid to Scholarly Publications for the book Artisans de la modernité. Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (1995).
Thèse avec Mention "Très honorable, à l’unanimité du jury" for Ph.D. in Sociology, University of Toulouse Le Mirail, France.

Professional Activities

Editorial Positions:

Observatoire Jeunes et sociétés, Québec. Member of the Executive Committee
Observatoire Jeunes et Sociétés, Québec. Member of the Scientific Committee

Professional Research Networks:

Association francophone pour le savoir (ACFAS), Québec
Canadian Sociological Association (CSA), Childhood and Youth Research Cluster
Canadian Sociological Association (CSA), Sociology of Education Research Cluster
International Sociological Association (ISA)
Observatoire Jeunes et sociétés.

Invited Speaker or keynote lectures:

Farmer, Diane (2020). Troubling Voices : Reflecting on a Professional Development Initiative for Teachers in Minority Francophone Schools in Ontario. Collaborative Specialization in Educational Policy (CSEP) Seminar, OISE of the University of Toronto.

Farmer, Diane et Marie-Paule Lory (2019). Défier l’insécurité linguistique dans les écoles de langue française en Ontario : une approche novatrice axée sur l’équité et l’inclusion. Toronto : Conseil scolaire Viamonde.

Farmer, Diane (2018). Invited speaker on Panel: Prospective démographique de la francophonie ontarienne en 2028. Symposium du Commissaire aux Services en français. Government of Ontario. Toronto.

Farmer, Diane (2017). Keynote lecture. “One can, within limits, transform the world by transforming its representations”. Pierre Bourdieu. Bourdieu and the Social Sciences Conference. A student led conference. OISE of the University of Toronto.

Farmer, Diane (2015) Panel Discussion. Promissing Directions in the Sociology of Education. Canadian Sociology Association/Association canadienne de sociologie Annual Conference, Humanities and Social Sciences Congres, University of Ottawa.

Farmer, Diane (2015) Mener des recherches avec les élèves en situation francophone minoritaire : un retour méthodologique sur l’expérience scolaire. Speakers series, Le Printemps de la francophonie 2015 à SFU, Bureau des affaires francophones et francophiles (BAFF)/Office of Francophone and Francophile Affairs, Simon Fraser University, Vancouver.